Kdo to rád horké, cvičí hot-jógu!

V našem hektickém století připadá často zejména mladé generaci cvičení jógy příliš statické a málo akční. Pro milovníky adrenalinových zážitků přišli proto v druhé polovině minulého století mistři jógy s inovační technikou jógové praxe, která uspokojí i opravdu náročného sportovce - s hot jógou.

Od klasické jógy se na první pohled liší jen jedinou maličkostí. Cvičí se v tělocvičnách vytopených na cca 41 stupňů Celsia, se zvýšenou vlhkostí vzduchu – po prvních minutách takové lekce vám okamžitě dojde, o jak podstatnou "drobnost" kráčí.

 

Horko léčí tělo

Při hot-józe ale rozhodně nejde o to, sáhnout si až na dno svých sil. Se stoupající teplotou se jógová praxe stává intenzivnější a má mnohem hlubší účinky. Cévy se rozšiřují, svaly uvolňují a dovolí tak tělu protáhnout se do maximálních poloh, aniž by hrozilo svalové zranění nebo křeč. Během lekcí navíc dochází díky vysokým teplotám k silnému pocení a potažmo ke zvýšené detoxikaci vnitřních orgánů a velmi rychle se vylepšuje flexibilita svalů a vytrvalost i odolnost organizmu. Pročišťuje se lymfatický systém a stimulují se endokrinní žlázy, zvyšuje se kapacita plic, posiluje srdeční činnost a zklidňuje mysl. V našem studiu se během lekce cvičí vždy taková sestava hathajogy, jakou určí cvičitel, vždy záleží na tom, jakou koncepci či styl má lektor, který hodinu vede.

 

Na zhubnutí? Není nic lepšího!

Popularitu hot-jógy jistě zvyšuje i fakt, že při cvičení v horku dochází nejen k velmi rychlému vylepšení fyzické kondice, ale i maximálnímu spalování kalorií. Za 90 minut hot-jógy spotřebuje vaše tělo 350 až 1 200 kalorií. Při pravidelném praktikování tak můžete vidět rozdíl na váze velmi rychle. Svaly se zpevní, hormonální hladina se stabilizuje, a tak se zmenší i chuť k jídlu.

 

Hot-Bikram-Moksha

Za „otce“ hot- jógy bývá často na západě považován indický kontroverzní jógový guru Bikram Choudhury, který kurzy jógy v horku zpopularizoval v USA a později i v Evropě. Studoval jógu od svých čtyř let, ve 12 se stal národním šampionem Indie a své prvenství ještě 3x obhájil. Swami Sivananda mu udělil titul “Yogi Raj”, král jógy. „V Indii, kde jóga vznikla, je velmi horké a vlhké podnebí. Snažíme se tedy pomocí techniky navodit podobné podmínky i jinde na světě, abychom dosáhli maximálního účinku jógové praxe,“ objasňuje své postupy Bikram Chodhury. Jeho vlastní systém představuje řada přesně určených 26 póz - asán a dvou dýchacích cvičení. Metoda nese jméno svého stvořitele „bikram jóga“ a u nás se s ní můžete setkat již ve třech studiích v Praze, Ostravě a Českých Budějovicích.  (i když se na mnoha místech ve světě cvičí pod pojmem hot-joga právě Bikram sestava, v našem studiu tomu tak není, takže pokud toužíte právě a jen po tomto typu cvičení, zamiřte na stránky bikram jogy Praha a určitě nebudete zklamáni)

Dalším systémem speciálně vyvinutým pro cvičení v horku je tzv. moksha jóga. „Bikram jóga nám připadá příliš svazující a nerespektuje specifické potřeby každého jednotlivce," vysvětluje Ted Grand z Toronta své důvody pro založení nové školy jógy. „Proto jsme společně s mojí kolegyní Jessicou Robertson, fyzioterapeutkou a dlouholetou cvičitelkou, vybrali z klasických asán sérii 40 poloh, které lze měnit tak, aby vyhovovaly individuálním požadavkům každého jednotlivce a připravujeme sestavy doslova ušité na tělo a na problémy současných jógínů.“

 

Pozor na dehydrataci!

Ať už se ale rozhodnete cvičit v horku cokoliv, nezapomeňte se alespoň 24 hodin dopředu pořádně "prolévat" vodou. Při masivním pocení může lehce dojít k dehydrataci organizmu. V opačném případě návštěvu kurzu raději odložte.

Stejně tak by se této náročné praxi měli vyhnout lidé s kardiovaskulárními problémy, lidé chronicky nemocní, psychicky labilní, děti mladší 15ti let a těhotné ženy v prvním trimestru.